klik iklan ini untuk sesuatu yang menakjubkan!

Sunday, February 20, 2011

Resepi Ayam Ala Rendang

Mesti ada yang sok sek sok sek..."apehal budak nie asyik masak jer... dah jadi blog masakan dah aku rasa blog die nie"
Haa...mesti ada kan? admit sekarang. Admit!


Hahaha you all ingat... "ade aku kisah" (tiru ayat Didie Alias). Blog aku, suka hati aku la.... 
Ok tak mau gaduh-gaduh...
resepi nie really simple. Sesuai giler untuk mereka-mereka yang malas nak masak susah-susah nie...
And the most important is..delicious!


AYAM ALA RENDANG


Bahan-bahan : 
Bahan A
10 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci kunyit hidup (kalau takde, pakai je serbuk kunyit)
3 batang serai
10 biji cili api


1 ekor ayam (potong ikut suka. Nak masak 1/2 ekor je pun boleh..)
garam*
gula*
minyak masak*
air*
*secukupnya


Cara-cara :


1. Kisar semua bahan A dengan sedikit air.
2. Panaskan kuali dan tuangkan sedikit minyak masak. Tumis bahan A yang telah dikisar sampai naik bau.
3. Masukkan ayam. Tambah air secukupnya. Tunggu sehingga daging ayam empuk.


Ok dah siap!





serius sedap...adik-adik I semua suka
Nasihat I, kalau nak bagi budak kecik makan, kurangkanlah cili api tu (tak pun tak payah bubuh langsung)
Kisahnya..aku terlebih bubuh cili api...kesian budak kecik tu kepedasan
Sorry la Ziq, kakak terlupa la....lain kali tak yah bubuh cili ye~~




1 comment:

farahanis said...

pelik tapi tak pe.. nnti aku recommend kan kat mak aku.. hehe..