klik iklan ini untuk sesuatu yang menakjubkan!

Friday, April 1, 2011

Mahsuri Island: Langkawi [Day 3]

a/n: last part people...

[110317 - Thursday]

Our last day in Langkawi,
As yesterday we wake up and get ready early for breakfast.
Nak tau tak, kaki aku terasa sakit sangat pagi (macam dah tak boleh nak stand up properly). Ni semua gara-gara Tasik Dayang Bunting! (kan naik turun bukit semalam kat pulau tu..). Mama pun mengadu benda yang sama, termasuklah ayah. Hmmm...apa boleh buat...

Ayah already bought Cable Car tickets the day before, so we must use it la...kalau tak rugi jer dah beli. Since semalam tak sempat nak pergi, so we all pergi hari ni.
Agak pening jugak la nak cari tempat Cable Car ni, ada la jugak sesat-sesat sana sini. Aku dah cakap yang Cable Car ada kat Oriental Village (I read the tour guide during our first day!) but it seems that nobody listen to me... =.=
Finally bila dah sesat, barulah nak dengar cakap aku..
So we all head to Oriental Village.
Ada incident yang cukup funny and disgusting time on the way tu (jalan naik bukit berpusing-pusing..so you guess what will happen?)
Anyway... I tell you, pemandangan sepanjang jalan masa nak sampai kat Oriental Village tu memang cantik giler! Kawasannya dekat dengan tanjung, so banyak la kapal-kapal layar kat situ...Perghh! memang macam view kat Australia la!
(sayangnya aku tak ambik gambar nak tunjuk...)

ORIENTAL VILLAGE

Oriental Village ni macam satu taman tema la... ada souvenir shop, cafe, restaurant, game arcade...and macam-macam la jugak, including cable car.



So, pendek cerita...we all naik cable car. Mama sorang jer yang tak ikut..sebabnya...aku tak tahulah kenapa..hmmm  (mama gayat kot..hehehe)
Memang tinggi cik senah oii!!! aku langsung tak tengok bawah sebab takut pitam jer nanti....adik-adik aku pun aku tak bagi tengok bawah, just tengok atas jer.

cable car!

ayah and me~


view menghadap laut memang amazing...

Masa naik cable car ni, boleh nampak air terjun telaga tujuh tau! kecik jer nampaknya..tapi nampak la jugak...
perjalanan naik ke pelantar peninjau 1 take about 15 minutes
Pelantar peninjau 1 ni lebih kurang 625.5 meter dari paras laut. Dari sini kita boleh tengok seluruh pemandangan tempat tu... memang cantik tahap gaban, fantastik (untuk aku yang gila photography....memang sangat-sangat nak pegang DSLR masa tu...tapi apa boleh buat, camera compact jer yang ada dalam tangan... T.T)
Matahari memang terik memancar, tapi angin dia..sejuk... ~_~ macam kat Genting Highland (yang sekarang pun tak sesejuk mana..)



favourite aku!

hasil adik aku dengan 1 minute course from her sister!

Satu story aku nak share time kat atas pelantar ni, tengah syok-syok enjoy the view ada pulak sepasang couple mat salleh ni buat PDA kat situ (apa itu PDA? Public Display Affection) ape diorang buat? Ape lagi... bagi CPR la! (if you know what I mean..)
Actually aku just tengok dari belakang jer..so tak sure sangat apa diorang buat, tapi bila tengok muka ayah yang kelat bila tertoleh kat mat salleh tu (ayah nampak front view beb!) Aku dah agak dah yang apa yang aku rasa betul...diorang memang comolot!
Perghh! tak respect langsung mat salleh ni! This is Malaysia man, not France! Pay some respect!
Aku tak sure la ada orang perasan ke tidak (rasanya macam takde orang perasan). Nasib baik adik-adik I semua tengah tengok view you....save their innocent eyes..(haha XD not for minor..)

Puas kat sini, we all naik lagi cable car ke Pelantar Peninjau 2. Lebih tinggi sikit dari yang tadi tapi everything pun lebih kurang sama..just specialitynya ada tempat tengok sunset. So, around 6.30pm-7.30pm kalau lucky dapat naik sini, bolehlah tengok sunset yang cantik.
Kat atas ni ada small cafe and gerai tau... just higher price from normal.. (Contohnya air tin yang normally RM1.50 kat atas ni jadi RM2.50)
Ada jambatan gantung, tapi you all kena turun tangga yang jauh ke bawah baru jumpa jambatan tu. Ayah dengan adik-adik aku turun la ke jambatan tu..tapi aku tak.. coz my leg can't stand it anymore (sakit giler time turun tangga, lagi nak turun banyak-banyak tu! Mintak ampun jer la....)

After about 1 hour going around kat pelantar tu, we all pun turun la....
Turun jer...terus we all head back to our hotel. Check out time pukul 12.00 and we all already late dah ni...
Sampai jer hotel, terus packing barang, bawak luggage turun and terus check out.

Nak terus balik? Eh..no no no..we still miss one place! Tempat paling wajib kalau kita ke Pulau Langkawi!!!

DATARAN LANG

Ye! Dataran Lang. Tempat letaknya mercu tanda Langkawi. Bagi aku la...wajib bergambar kat sini dengan background burung helang gergasi tu...
Si kecik Raziq tu pun...sibuk ajak bergambar ke situ... (dari semalam lagi dia dah ajak tau..)
So we all bergambar jer la... time sampai tu dah pukul 1.00pm dah...matahari tegak atas kepala...tak nak la lama-lama kat situ..










Then, kami terus pergi ke Jeti Kuah....macam-macam story jadi kat jeti nie sampai kitorang wasted several hours... (tak nak la aku cerita..buat malu jer...)
Kami sampai ke Jeti K.Perlis dalam pukul 6.00pm and then ayah drive all the way home....
Kesian ayah...mesti penat giler arr.... we all sampai rumah around 4.00am.
PENAT GILERR~

So..thats the story during my family vacation...I enjoy my holiday very much and maybe korang tak boleh nak rasakan keseronokan yang sebenar coz aku tak pandai nak say everything in words.
For me every vacation with my family is very special, coz inilah masanya we all nak closekan our family bond. Kalau hari-hari kat rumah tu...nak jumpa face to face pun kadang-kadang susah, coz everyone busy dengan hal masing-masing. So this opportunity shouldn't be wasted!
So..till next time

No comments: