klik iklan ini untuk sesuatu yang menakjubkan!

Wednesday, February 5, 2014

Apa nak bawa ke Australia? (Student version): Cili kering

Cili kering is one of the thing yang aku rasa berbaloi nak bawa balik Australia, paling kurang pun 1 kilo la. Sebabnya......cili kering ni mahal dekat sana and usually diorang jual dalam paket-paket kecil, we'alls Malaysian yang selalu sangat masak sambal tumis bagai mana cukup 1 paket? Sekali masak dah habis dah. 

Lagi satu dekat Canberra ni (I'm not sure about other places), biasanya aku jumpa dekat asian store tu jenis cili kering yang pedas sangat, baru masuk 5 biji pedasnya mintak ampun! Memanglah jimat sebab pakai sikit je dah cukup pedas, tapi kalau kita nak masak sambal mestilah nak pakai banyak kan, nak warna merah menyala kan? Alah....you'alls kalau selalu masak mestilah fahamlah perasaan aku.

So the story is, kalau nak bawa masuk cili kering ke Australia, kena buang biji sampai bersih tau! Sebabnya mereka risau kalau-kalau kita guna biji tu untuk tanam pokok cili dan kalau dibuatnya pokok kita berpenyakit, maka akan tersebarlah penyakit ke tanaman-tanaman mereka yang lain. That's my understanding la.... mungkin ada further explanation. So, memandangkan beberapa hari lagi nak balik, inilah kerja aku saban hari. Membuang biji cili kering.

my work station

kena bersih sampai macam ni ye saudara saudari sekalian

protection, sebab hidung aku sensitif sangat dengan bau cili....
baru setengah jam buat kerja dah rupa macam orang seminggu kena demam selsema


Elizabeth (dipanggil Ebi) dengan nyenyaknya tidur siang tatkala aku bertarung dengan the wrath of cili kering

Ada banyak lagi cili yang nak dibuang biji. Chow.

2 comments:

Unknown said...

Kalau bawa cili kering yg dah dikisar lepas x kt aussie ?

Fatin Shahirah Rahmat said...

@unknown insyaallah boleh lepas, tulah sekarang pun orang bawa cili yang siap dikisar. Senang, tinggal pakai je.