klik iklan ini untuk sesuatu yang menakjubkan!

Tuesday, March 22, 2011

Mahsuri Island: Langkawi [Day 1]

a/n: walaaa~ hello hello....I baru balik dari Langkawi!! Holiday with my family. Memang seronok gilerr >.< (maklumlah dah lama tak pergi berfoya-foya, during SPM period asyik kena tinggal je..). So, nak share sikit my story in Langkawi!

[110315 - Tuesday]

My family and I start our travel around 9.00am in the morning, we're travelling by car (bukan taknak amik flight jer...tapi tiket flight mahal gilerr cik kiyah oiiii! mentang-mentang school holiday).

Dalam perjalanan, singgah solat dan makan tengah hari dekat R&R Sungai Perak. One of my favourite R&R after R&R Tapah bila we all travel ke utara. Facilities dia memang lengkap, selesa, bersih..semualah!

gambar diculik dari uncle google

Dalam pukul 5.30pm, kami sampai ke Jeti Kuala Perlis (almost 8 hours duduk dalam kereta, naik kematu punggung aku...)
Bila sampai kat Jeti K. Perlis ni...you all jangan risau pasal parking kereta, banyak tawaran parking berbumbung.  You all tak payah susah-susah cari, diorang-diorang ni akan cari you all (kena keluar duit sikit la...)

My mama beli tiket feri, dapatlah feri Lada Satu pukul 6.15pm. Okey la tu..takde menunggu lama sangat.

Feri Lada Satu ni memang okey la...spacious, selesa... takdelah crowded sangat.
Sepanjang 1 jam perjalanan, diorang pasang DVD Nana Tanjung 2, bolehlah aku layan jugak...

feri Lada Satu

Sampai je ke Jeti Kuah, dah nak dekat maghrib dah... we all tunggu kereta sewa (tempah dan bayar deposit time dekat Jeti K.Perlis) asalnya nak sewa Proton Wira je tapi memandangkan tak muat 7 manusia nak sumbat dalam Wira tu, ayah tukar Toyota Avanza (RM180 sehari - ni harga cuti sekolah, hari biasa RM160)

Then, kami terus menuju ke Eagle Bay Hotel, tak jauh sangat dari Jeti Kuah (5 minit naik kereta). Aku dah tempah bilik hotel awal-awal lagi (sebulan sebelum tu...tempah online je kat booking.com pandai-pandai la cari yang sesuai dengan bajet) Aku dah booking 2 rooms double bed untuk 3 hari 2 malam, semua sekali RM600 including breakfast sekali.

Let me tell you, Eagle Bay ni bukanlah the best hotel (tak banyak star pun..) Banyak jugak yang aku tak puas hati kat sini (taktaulah kalau aku ni demand lebih ke ape...). Kalau ada bajet lebih, aku cadang Langkasuka (mama pun cakap dia lagi suka Langkasuka). Betul-betul located kat tengah-tengah pekan (nak fly malam-malam buta pun syok! ok..jangan ikut aku...)
Langkasuka Hotel
(gambar hotel-hotel ni pun culik kat uncle google)

Selesai mandi dan solat, around 8.30pm kami keluar dinner.
First pusing-pusing dulu area Pekan Rabu, nak tahu jalan-jalan kat situ. 9.00pm baru we all singgah satu seafood restaurant ni (sorry aku tak ingat namanya)
Serius..time menunggu order sampai memang lama gilerr.... (masing-masing dah macam kebulur dah...) Sah-sah la..tengok customer memang ramai gilerr (kami hampir tak dapat meja tadi)
Tapi...penantian kami berbaloi...baru aku tau kenapa ramai customer, sebab masakannya memang sedap! (taktaulah maybe sedap sebab masing-masing lapar sebab lama menunggu, tapi memang sedap!)

menu biasa family aku:
ayam goreng kunyit, kailan ikan masin, daging masak merah, telur dadar, tom yam campur, udang goreng tepung
yummy~yummy~

After dinner, terus balik hotel. Masing-masing mata dah kuyu jerr....
We need a long rest coz tomorrow we're gonna explore Langkawi!